­
Longa Utrecht

SponsorKliks, gratis sponsoren!

Meisjesgym

Bij LONGA hebben we diverse uren voor recreatieve meisjesgym. In deze groep zitten meisjes in de leeftijd 5-12 jaar. Deze lessen worden gegeven aan de Ridderlaan en Afrikalaan.

Het doel is met plezier bewegen en op een veilige manier leren turnen. Van turnen word je lenig, snel en sterk! Je gaat springen en leert op je handen te staan, te zwaaien, draaien, steunen en te balanceren. En van een koprol kun jij misschien wel een salto proberen te maken. Ook worden er leuke spelletjes gedaan.

De lessen bestaan uit meerdere delen. We beginnen met een warming-up. De naam zegt het al, deze is bedoeld om lekker warm te worden voor de volgende onderdelen. De warming-up bestaat vaak uit oefeningen op de lange mat of rondjes lopen, maar kan ook bv een tikspel zijn of bewegen op muziek.

Hierna volgen er 1 of 2 kernen. In een kern leer je iets nieuws, oefen je iets wat je net hebt geleerd of werk je aan netjes werken en goed spannen. Soms worden er rondjes gedaan langs alle toestellen (1 kern) of we werken in groepjes per toestel (2 kernen) en wisselen halverwege. Naast toestellen als (span)brug, balk, lange mat en kast doen we ook andere dingen zoals bv. ringen, touwzwaaien, wandrek, schuin vlak of lekker springen op de airtumbling.

Bij het gymmen zijn er zoveel onderdelen dat je eigenlijk nooit twee lessen achter elkaar hetzelfde toestel doet. Dit is een groot voordeel, want als je iets niet zo goed kunt, is er vast wel iets anders wat wel heel goed gaat. Zo is het voor iedereen leuk en uitdagend!

Tot slot eindigen we met een spelletje, vaak is dit tikkertje, maar dit kan ook een balspel zijn of bv touwtrekken.
Lijkt het je leuk om bij ons te komen gymmen? Je bent van harte welkom om een proefles mee te komen doen, de eerste 2 lessen zijn gratis. Hopelijk tot gauw!

Jongensgym

Bij Longa hebben we twee groepen jongensgym. Eentje voor jongens van 4 t/m 9 jaar en een voor jongens van 9 jaar en ouder.

De les bestaat meestal uit vier delen. We beginnen met een inleiding en is bedoeld om warm te worden en om te wennen aan de zaal en aan elkaar. Vaak bestaat deze uit een spelletje, een wedstrijdje of rondjes lopen. Iedere les is de inleiding weer anders, zo wordt het nooit saai!

De twee middelste delen van de les heten kernen. In een kern leer je iets nieuws, oefen je iets wat je net hebt geleerd of werk je aan netjes werken en goed spannen. Binnen jongensgym kun je heel veel verschillende dingen doen. Zo heb je de zes turntonderdelen: brug,  rek, voltige (paard/paddenstoel), ringen, lange mat en sprong. Maar we doen ook andere dingen zoals touwzwaaien, in de touwen klimmen, wandrek klimmen, schuin vlak of lekker springen op de trampoline of op de plank met kast. Je leert netjes werken en je leert hoe je goed en veilig kunt landen. Bij het gymmen zijn er zoveel onderdelen, dat je eigenlijk nooit twee lessen achter elkaar hetzelfde doet. Dit is een groot voordeel, want als je iets niet zo goed kunt, is er vast wel iets anders wat wel heel goed gaat. Zo is het voor iedereen leuk en uitdagend!

Het laatste deel van de les noemen we het slot. Dit is meestal een spelletje. Zo doen we vaak tikkertje in allerlei vormen, zoals smurfentikkertje, lijnentikkertje, wc-tikkertje en nog veel meer. Ook doen we balspelletjes, zoals trefbal of iemand is 'm niemand is 'm  Als slot doen we ook wel eens een toestel springen.

De jongensgymlessen bij Longa zijn altijd heel leuk en gezellig. We streven ernaar zo veel mogelijk te doen in een les, zodat je lekker actief bezig bent en moe en voldaan naar huis gaat. We proberen de sfeer in de les altijd heel goed en gezellig te houden. We helpen elkaar en zorgen zo samen voor een leuke, gezellige, actieve les!

Wil jij ook kennis komen maken met  jongensgym? Dat kan! Je bent altijd welkom! Je mag eerst de eerste twee lessen proberen en als je het leuk vindt kun je lid worden van Longa! Tot ziens op de les!

Ouder- & Kindgym

Bij de ouder- en kindgym kun je als ouder samen met je peuter van 2 of 3 jaar wekelijks komen gymmen. Deze les worden gegeven aan de Ridderlaan.

Met de peuters doen we leuke oefeningen op de bekende, maar ook op aangepaste turntoestellen. De oefeningen bereiden de kinderen voor op het turnen. Zo leert je peuter om vanuit een trampoline op een mat te springen, wordt er geklommen, aan het rek gehangen, over de balk gelopen en worden er zelfs al de eerste koprollen en handstanden op de mat gedaan! De les begint vaak met een klassikaal gedeelte waarbij de peuters bijvoorbeeld een dansje doen, dieren nadoen, of andere simpele, voorbereidende en speelse oefeningetjes doen die aansluiten bij de doelgroep. Daarna volgt er een gedeelte waarin gewerkt wordt op de toestellen. De les wordt meestal afgesloten met een gedeelte waarin sommige kinderen iets mogen laten zien aan de rest van de groep. Dit kan van alles zijn en wordt altijd beloond met veel complimenten en een groot applaus!

Op 2 en 3-jarige leeftijd zijn kinderen soms nog verlegen en wellicht wat angstig aangelegd. Daarom bent u bij deze les als ouder in de zaal van harte welkom om uw kind te begeleiden, stimuleren en zelf een beetje mee te doen. Wij zien dat de kinderen hiervan groeien!

Heeft u een peuter van 2 of 3 jaar oud en lijkt u deze les geschikt voor uw kind? Kom dan eens gezellig langs op de zaterdagochtend! De les wordt steeds drukker en gezelliger, dus er zijn nog maar een paar plaatsjes vrij!

Kleutergym

Bij LONGA hebben we 2 groepen kleutergym: op zaterdagochtend en woensdagmiddag aan de Ridderlaan. De lessen zijn bedoeld voor kleuters (J/M) van 3,5 tot 6 jaar.

In de lessen worden de kinderen met simpele oefeningen voorbereid op het turnen. Dit gebeurt op een manier die bij de doelgroep aansluit. Zo wordt er bijvoorbeeld vaak een warming-up op muziek gedaan en zijn ook liedjes en dansjes in de kring een veel voorkomend onderdeel van de gymlessen. De toestellen worden op de bekende of een aangepaste manier gebruikt om de kinderen de eerste basisbewegingen van het turnen aan te leren, zoals een koprol. Zo sluiten deze oefeningen op een leuke manier aan bij de ontwikkeling van kracht, lenigheid, conditie en coördinatie van het kind. Iedere trainster doet dit op haar eigen manier en de lessen zijn altijd leerzaam en gezellig!

Lijkt het je leuk om bij ons te komen gymmen? De eerste twee keer mag je een gratis proefles komen draaien en kunnen de ouders nog blijven kijken in de gymzaal. Als je je echt inschrijft, proberen we het zoveel mogelijk zonder de ouders in de gymzaal, tenzij hierover overlegd wordt met de betreffende trainster natuurlijk. 

Acrogym recreatie

Bij Longa bieden wij ook acrogym aan. Acrogym is een gymsport waarbinnen dans, lenigheid, sprongkracht en balans samenkomen. In een vast team van 2 (jongens, meisjes of mix) of 3 (meisjes) wordt er getraind. Samen oefen je het bouwen van torens en probeer je deze zo mooi mogelijk op en af te bouwen. Dit heet een balanselement, het draait erom dat de toren in balans is en stil staat. Naast de balanselementen oefenen we ook tempo-elementen. Dit zijn elementen waarbij je door je partners gegooid en gevangen wordt. In de vluchtfase kunnen salto's en draaien worden gemaakt waarna je weer opgevangen wordt.

Het bijzondere aan acrogym is dat alles samen gebeurt in een team. Zo is het minder individueel dan turnen en kun je ook als je niet zo lenig bent maar wel sterk of andersom een heel eind komen! Meer informatie via: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Acrogym selectie

Met acrogym doen we bij Longa ook mee aan wedstrijden. Hiervoor hebben we een speciale acrogym selectiegroep.

Hierbij trainen we zowel met de boven- en onderpartners apart maar natuurlijk ook gezamenlijk. Zodra je met jouw team een tempo- of balanselement beheerst kan deze in je wedstrijdoefening. In je oefening laat je tempo en balanselementen zien en deze oefening wordt aangevuld met dans en individuele acrobatische elementen, welke uit het vloerturnen komen.

Op de wedstrijd beoordeelt de jury vervolgens op het op- en afbouwen van de torens, het stilstaan van de torens, de hoogte van de salto's en draaien, het werken op muziek en de uitstraling van het team. Om dit allemaal uit te kunnen voeren zoals het hoort besteden we veel tijd aan kracht, lenigheid en het werken op muziek.

 

Aanmelden nieuwsbrief

Nijntje beweegdiploma

KNGU Online Keurmerk

Sponsorkliks

­